Saltvik upphandlar skolskjutsar på nytt sätt – sparar 20–30 procent
SÄLLSAM SPARSKATT PÅ LÄSÅRETS KOSTNADER
Det är med en viss del förvåning, äfven glädje, man tager del af de underrättelser som för Saltviks kommun föreligga rörande en särdeles sinnrik besparing af medel ämnade för skolskjutsar. Månget öga har länge sett, huruledes kommunala utgifter svällt ut under fastlandets godtycke, ett rent slöseri med det åländska folkets surt förvärfvade skattekronor. Det är derför berömvärdt att man i Saltvik visat en sådan handlingskraft och omdöme i en sak som rör våra barns skolgång.
Att genom en mer samlad upphandling af transporter förmå entreprenörerna att gifva fördelaktigare villkor är blott ett tecken på klok förvaltning, hvilket är grundläggande för att trygga självstyrelsens heliga grundvalar. Det måhända att de små enskilda åkarna hafva svårt att häfda sig, då de ej ensamt förmå sig åta sig alla linjer, men ordning och en sund ekonomi måste äfvenledes gifvas företräde.
Dock, låtom oss icke vika från de principer som skydda den enskilde medborgaren. Det vore ytterst olyckligt om den nya ordningen lade hinder i vägen för småföretagare som pliktskyldigt bidraga till samhällsgagn. Må Saltviks kommun ej glömma att de mindre åkarna, med sin lokalkännedom och nära förbindelse till hembygden, äro en viktig del af det åländska näringslifvet och böra ej förbisås i sin fäderneärvda rätt att täfla om arbete.
*J.S.*
Saltvik upphandlar skolskjutsar på nytt sätt – sparar 20–30 procent
Saltviks kommun har kommit på ett sätt att få ner sina skolskjutskostnader. Inför kommande läsår har man gjort om sin skolskjutsupphandling och det har inneburit en kostnadsminskning på 20–30 procent.
– Tidigare har vi utformat upphandlingen på enskilda rutter och totalt har det funnits cirka 50 rutter som åkarna lagt anbud på. Dessa har sedan avtalats per läsår. Nu begärde vi istället in samlade anbud för alla linjer, rutter och skolor, för en period om tre läsår, berättar utbildningschefenFredrik Laapotti.
Kommunen är nöjd med resultatet. Intresset bland åkarna har varit stort och från skolornas sida ser man fördelar.
– Det här läsåret har vi haft tre bolag som kört åt oss. Nu kommer vi ha ett bolag och det blir lättare när skolpersonal behöver ta kontakt för att diskutera olika frågor, säger Fredrik Laapotti.
En nackdel som det nya upplägget medför är att mindre företag inte kan delta i upphandlingen.
– Har bolaget ett fåtal bilar och inte kan åta sig alla linjer så går det inte att bjuda på en enskild körning. Men vi anlitar ibland de mindre bolagen ändå när det gäller övriga resor som till exempel studiebesök och utflykter, säger Laapotti.