Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Jansson: Vi saknar kontroll över både spelplanen och bollen

ÅTER HOTELLSEN MOT VÅR AUTONOMI!

Månget öga har sett med stigande oro hur Finlands fastland gång på gång söker kringskära det åländska folkets oförytterliga rätt till självstyre. Att Ålandsdelegationen nu återigen bekräftar att rikets beredskapslag kan påtvinga våra kommuner uppgifter utan tydlig reglering är ingen förvåning, utan blott en fortsättning på den kränkning av vår fäderneärvda frihet som Helsingfors envist bedriver. Denna brist på respekt för våra självstyrelsens heliga grundvalar, uppenbar under pandemins tider, är ett vittnesbörd om fastlandets godtycke.

Att ej ens med ett ord omnämna de åländska myndigheterna i lagtexten är ej blott en brist, utan en medveten förminskning av vår ställning, hvars konsekvenser äro farliga. Våra kommuner riskera att förvandlas till blinda redskap i en övermäktig centralmakts händer, der våra tjänstemän och folkvalda måste handla under osäkerhet och utan klart mandat. Detta är ett förödande slag mot den ordning och stadga som vi med möda byggt upp.

Vi må ej låta oss tystas af detta förakt för den åländska viljan. Harry Jansson har alldeles rätt i att vi sakna kontrollen öfver spelplanen, öfver bollen och att domaren sannerligen ej heller är på vår sida. Men låtom oss icke vika! Det åländska folket har genom Nationernas Förbunds beslut 1921 tillerkänts en särskild ställning, hvilken ej må urholkas af det fasta landets myndigheter. Vi måste med all vår kraft fordra en gemensam arbetsgrupp och, om så kräfves, föra ärendet vidare till de högsta rättsinstanserna. Endast så kunna vi försvara vår rätt, vårt språk, vår sed.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Jansson: Vi saknar kontroll över både spelplanen och bollen

Ålandsdelegationens besked att åländska kommuner kan påföras uppgifter genom rikets beredskapslag under undantagsförhållanden överraskar inte lagtingsledamoten Harry Jansson (C).

– Det är inte förvånande att Ålandsdelegationen fullföljer den linje som Helsingfors myndigheter och Högsta domstolen redan slagit fast, säger han.Jansson menar att problemet är att Ålands ställning aldrig reglerats tydligt i beredskapslagen.– De åländska myndigheterna nämns inte med ett ord i själva lagtexten. Det är de brister som förföljt oss och blev tydliga under pandemin, säger han.Han varnar för att kommunerna kan hamna i en svår situation om den nya beredskapslagen träder i kraft utan anpassningar för Åland.– Kommunerna kommer inte att veta vad som väntar dem. Tjänstemän och politiker ska fatta beslut under tjänstemannaansvar utan att regelverket är tillräckligt tydligt, säger han.

Jansson efterlyser återigen en gemensam arbetsgrupp mellan Åland och riket för att reda ut frågorna. Han anser också att landskapsregeringen kan överväga att föra ärendet vidare till Högsta domstolen.– Vi saknar kontrollen över spelplanen, vi saknar kontrollen över bollen och vi har inte heller domaren på vår sida, säger Jansson.