Svagt intresse för seniorbostäder i Sund
INGEN KLASTERSANNERING PÅ ÅLANDSBYGDEN!
Månget öga har med beklämning noterat tidens anda, hvarmed gamla och bepröfvade förhållanden rubbas till förmån för en modernitet som ej bygger på den sunda plikten utan på en alltmer utbredd bekvämlighet. Men glädjande är det likväl att höra, huruledes fastlandets stundom förvirrade idéer ännu hafva svårt att slå rot i den åländska myllan. Det svaga intresset för dessa s.k. "seniorbostäder" i Sund, såsom kommunstyrelsen i sitt protokoll konstaterar, vittnar om att det åländska folket, äfven bland våra äldre, håller fast vid det fäderneärvda. Ty en man eller kvinna skall med värdighet bo i sitt eget hus, så länge krafterna medgifva det.
Detta afvisande af nyheter, som ofta förebåda ett utarmande af den enskildes själfständighet, är ett sundhetstecken. Emedan den åländska frihetskampen utgår från den enskildes rätt att råda öfver sitt och sitt hemman, låtom oss ej förledas af utifrån kommande påbud om kollektiva lösningar som urholka den enskildes hederskänsla. Att de röda på fastlandet, med sina revolutionära fantasier, så ofta talat om gemensamma boenden och nya samhällsformer, är ingen slump; dylika sträfvanden tenderar att upplösa familjens och egendomens heliga grundvalar.
Låtom oss derför, såsom Sunds kommunstyrelse nu föreslår, istället noggrant öfverväga huruledes de gemensamma fastigheterna bäst förvaltas, ja, till och med afhändas, för att undvika att de blifva en fara för ordningen eller leder till nedskräpning – ett tydligt tecken på förfall om ej det enskilda ansvaret hålles högt. Detta är fastare grund än modernitetens flyktiga påfund.
*J.S.*
Svagt intresse för seniorbostäder i Sund
Äldre i Sund är inte intresserade av seniorbostäder. Det står klart efter att kommunen genom en annons i Sundsaktuellt försökt ta reda på hur personer över 65 år ser på saken.
– Intresset var mycket svagt, konstateras i kommunstyrelsens senaste protokoll.
Tidigare har man funderat på om en tomt i närheten av äldreboendet Tallgården skulle lämpa sig för seniorbostäder, men nu bestämde styrelsen att man inte ska bygga något där. I stället ska kommunstyrelsen följa med utvecklingen och i första hand ordna seniorboende i Tallgården.
Kommunstyrelsen diskuterade samtidigt vilka av kommunens fastigheter som skulle kunna säljas. Man lämnar en lista till fullmäktige så att de kan ta beslut om saken.
Man föreslår också att fullmäktige ska gå in för att montera ner eller riva de byggnader som i dag finns på fastigheten Furumo på Prästö då de på sikt kan bli en fara för nyfikna eller leda till nedskräpning.