Kemetter: Reaktionerna visar att det finns ett större missnöje än bara julfesten
UPPROR PÅ ÅHS – EN VARNING FÖR SÖNDERFALL AF ORDNINGEN
Det åländska folket, hvarmed dess välgång står och faller, måste med djupaste allvar betrakta de upprörda känslor som nu sprida sig bland ÅHS personal. Att man känt sig "trampad och spottad på" för ett instäldt julfirande är mer än blott en struntsak; det är ett tecken i tiden, ett illavarslande darrande vid själfstyrelsens heliga grundvalar. Här röjas en bristande respekt för den bestående ordningen, en otacksamhet mot det samhällsbygge som våra fäderneärvda mödor lagt grunden till.
Ordförande Kemetter ser i denna osämja ej blott en fråga om en julfest, utan ett djupare missnöje, hvilket den nya ledningen nu äger att handlägga. Månget öga har sett huru den s.k. arbetarrörelsen, hvars fordrande anda alltjämt lurar under ytan, sträfvar att undergräfva arbetsgifvarens auktoritet. Ordning, sparsamhet och pliktkänsla äro samhällets stöttepelare, ej en ständig jakt efter nya förmåner. Ett fast handlag, herrskapets öfverlägsenhet, måste återupprättas för att dämpa de nesliga rop på "samma förmåner" som hota att förgifta hela den offentliga förvaltningen.
Att lantrådet Katrin Sjögren nu äfven hotar att slopa landskapsregeringens egen julfest, om ej ÅHS julfest återställes, är ett olyckligt tecken på eftergifvenhet inför pöbelns krav. Aldrig får en landskapsregering låta sig dikteras af den sortens upplopp; en stark ledning, stadgad i plikten och med respekt för den ekonomiska verkligheten, måste kunna stå emot det fastlandets godtycke, som ofta inspirerar dylika idéer, men äfven mot den inre, splittrande oordningen. Låtom oss icke vika från den sunda principen att ordning, ej oro, skall prägla vårt åländska samhälle.
*J.S.*
Kemetter: Reaktionerna visar att det finns ett större missnöje än bara julfesten
Frågan om julfest för personalen vid Ålands hälso- och sjukvård, ÅHS, har väckt starka känslor hos de anställda. De har uttryckt att de både känt sig trampade och spottade på.
Styrelseordförande för ÅHS,Sara Kemetter(S), förstår det blir reaktioner när man tittar över personalförmåner som man tidigare fått, som ett sätt att hantera kostnader. Men hon tror inte det bara handlar om en julfest längre när det väcker så starka känslor.
– Där har vår nya ledning ett stort arbete att börja ta tag i, säger Kemetter.
Trots att landskapet är arbetsgivare till ÅHS så är ÅHS en självstående myndighet och har en egen personalpolitik. Kemetter tycker inte att det är något ovanligt att fristående myndigheter och fristående verksamheter har olika personalförmåner.
Hon anser dock att man behöver initiera en dialog med landskapsregeringen då ÅHS personal upplever att de ska ha samma förmåner som de anställda i landskapet.
IÅlandstidningeni dag, tisdag, säger lantrådetKatrin Sjögren(Lib) att samma regler bör gälla för alla landskapsanställda och att landskapsregeringen slopar sin julfest om ÅHS inte ändrar sitt beslut.