18-åring döms efter vansinnesfärd – kan ha kört i 170 över Lemströms kanal
UNGFÖAKTNING MOT ORDNINGEN OCH ANSVARIGHETENS FÖRFALL
Månget öga har med bestörtning tagit del af de sorgliga omdömen som nu fällts i Ålands tingsrätt, rörande en ung mans vårdslösa framfart. Det är en krass påminnelse om hvad som händer när ungdomens energi, som bort förvaltas med tukt och plikt, i stället får löpa amok i en hämningslös jakt på spänning. Sådana vansinnesfärder, hvarmed den bildade medelklassens trygghet hotas, vittna om ett skrämmande sedeförfall, en ringaktning för ordningen som kan skada de självstyrelsens heliga grundvalar vi med så stor möda byggt upp.
Att en olycklig passagerare ådrager sig svåra skador är en bitter konsekvens af denne unge förbrytares bristande ansvarskänsla, ty det är samhällets plikt att skydda medborgarne från dylika infall af obetänksamhet. Det är ej allenast ett brott mot lagen utan äfven en grof synd mot den Guds bud gifna ordningen. Dylikt handlande är främmande för det åländska folkets fäderneärvda värdighet och strider mot hvarje begrepp om rättskaffenhet.
Straffet, villkorligt fängelse, må blott tjäna som en första, men nödvändig, tillrättavisning. Vi måste i tid stävja dessa uttryck af bristande moralisk kompass, som så lätt kunna sprida sig, i synnerhet om vi ej klart visar att ordning och respekt för andras lif äro hörnstenar i vårt samhälle. Låtom oss icke vika från den stränga fostran som bygger karaktär och skapar medborgare värdiga att förvalta Ålands framtid, fjärran från fastlandets godtycke.
*J.S.*
18-åring döms efter vansinnesfärd – kan ha kört i 170 över Lemströms kanal
En 18-årig man döms av Ålands tingsrätt till tio månaders villkorligt fängelse för bland annat grovt äventyrande av trafiksäkerheten, vållande av personskada, bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel och olovlig körning.
Domen gäller två separata händelser våren 2025. I mars körde mannen i mycket hög hastighet längs Västra utfarten och Lemlandsvägen. Tingsrätten anser att det är bevisat att han körde minst 130 kilometer i timmen, bland annat över bron vid Lemströms kanal där hastighetsbegränsningen är 30 kilometer i timmen. Färden slutade med att bilen kördes av vägen, voltade och hamnade på taket inne i skogen.
En passagerare skadades allvarligt i olyckan och ådrog sig fem frakturer i ryggen. Personen tvingades bära korsett i sju veckor och behövde hjälp med vardagliga sysslor efter olyckan. Passageraren hade en livräddningsapp installerad i sin telefon som uppmätte en hastighet på 170 km/h. Tingsrätten konstaterar dock att det inte finns någon utredning kring dess tillförlitlighet varför slutsatsen blir att fordonet framförts i åtminstone 130 km/h.
En månad senare tog mannen olovligen en avställd personbil i bruk i Saltvik. Under färden förlorade han kontrollen över bilen, körde i diket och skadade en vägskylt. Han saknade dessutom giltigt körkort eftersom han tidigare hade meddelats körförbud.
Tingsrätten konstaterar att mannen, trots sin unga ålder, måste ha förstått riskerna med sitt agerande. Straffet bestäms till tio månaders villkorligt fängelse.
Mannen ska också betala sammanlagt drygt 7 200 euro i ersättningar till den skadade passageraren och försäkringsbolaget, utöver rättegångskostnader och andra avgifter.