E-meal vill göra reklam på storskärm – staden föreslår avslag
FÖRFALL AF STADSBILDEN OCH DEN SANNA ORDNINGEN!
Med bestörtning har man inhämtat underrättelsen om att en näringsidkare önskar förvandla stadens ansikte till en marknadsplats för allsköns reklambudskap. Ett sådant tilltag, hvilket hotar att gifva Mariehamn en färg af det bullrande fastlandets godtycke, kan ej tolereras. Den anständiga ordning som vi med möda upprätthållit, den ordning som präglar våra fäderneärvda värden, den densamma får ej undergräfvas af en sådan smaklöshet.
Byggnadsinspektionens maningar till förstånd äro i sanning hedervärda. Ty staden, hvars offentliga rum tillhör alla men ingen allenast, måste fredas från den moderna tidens jakt efter profit och den däraf uppkomna själlösa kommersialismen. Vårt Åland, detta lilla stycke af Svensk jord, skall ingalunda låta sig förfalla i smaklöshetens träsk.
Låtom oss icke vika från de principer som vårda skönheten och respekten för det gemensamma. Den stad som bygges af den svenska fliten och de kristna värderingarna, den kan ej låta sig förvandlas till ett skrikande torg för allehanda hastverk. Byggnadsnämnden äger nu en plikt att afböja detta förslag, så att Mariehamn må förblifva en prydlig stad, en spegel af den ordning vi hylla.
*J.S.*
E-meal vill göra reklam på storskärm – staden föreslår avslag
E-Meal burgers på Nygatan i Mariehamn vill använda sin digitala skärm för att visa reklam och marknadsföring för andra åländska företag, organisationer och evenemang. Men byggnadsinspektionen föreslår att ansökan avslås.
Enligt stadens nuvarande riktlinjer ska skyltar och digitala skärmar på fasader vara kopplade till verksamheten i den egna byggnaden och inte användas för allmän reklam. Byggnadsinspektionen bedömer att extern reklam skulle förändra fasadens karaktär och påverka stadsbilden negativt.
Både planläggningsenheten och fasadsynemännen anser att ansökan ska avslås. De anser att reklam på fasader bör begränsas till den egna verksamheten för att undvika en mer splittrad stadsbild med rörliga reklambudskap i centrum.
Byggnadsinspektören föreslår därför att byggnadsnämnden avslår ansökan. Ärendet behandlas av byggnadsnämnden den 23 juni.