Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Användningen av cykelhjälm på Åland ökar

VÄRNANDET AF VÅRA KÄRAS LIV!

Med tillfredsställelse taga vi del af de siffror som Vägnätsbyrån publicerat rörande cykelhjälmsanvändningen på våra öar; ett mått på den ordning och framsynthet, hvilken vi ständigt måste sträfva efter att upprätthålla. Det är sannerligen en förtröstansfull syn att skåda våra barn och unga, det åländska folkets framtid och fäderneärvda arf, i så hög grad beskyddade. Låtom oss icke vika från denna ståndpunkt, ty deras trygghet är en del af den samhälleliga välfärden.

Dock finnes där en anmärkning som väcker oro och måste tillrättaläggas med fast hand. När det påpekas att kvinnor i den mest ansvarsfulla åldern, mellan arton och sextiofyra år, äro de sämsta på att bära hjälm, måste vi uttrycka en bestämd uppmaning. Kvinnans plikt är att värna om hemmet och familjen, att med ordning och tukt uppfostra de små till goda och anständiga människor, ej att i det offentliga rummet försumma sin egen säkerhet med hänvisning till obekvämlighet eller fåfänga. Männen, som i sin naturliga kallelse äro samhällets stöttepelare och beskyddare, visa här ett föredöme, hvilket kvinnorna sannerligen borde efterfölja.

Det är på intet vis ett utslag af modern kvinnlig egenmäktighet att strunta i hälsan, ty därmed äventyras den själfva grundvalen för våra åländska hem. Envar har sitt ansvar; barnen skola lyda, männen skola föregå med gott exempel, och kvinnorna skola med fromhet och sedlighet värna om både sig själfva och sina närmaste. Låtom oss betänka detta, ty på denna ordning bygger hela vårt samhälles fortbestånd.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Användningen av cykelhjälm på Åland ökar

Åland klarar sig bra i statistiken över användandet av cykelhjälm, visar nya siffror från landskapet. Under veckorna 23 och 24 utfördes en räkning av cykelhjälmsanvändningen i Mariehamn. Catharina Smiderstedt, trafiksäkerhetskonsulent på Vägnätsbyrån, säger att användningen av cykelhjälm ökat.

Resultatet visade att cirka 63 procent använder cykelhjälm. För barn och unga mellan 7 och 12 år låg siffran på 94 procent. För samma period i fjol låg siffrorna på 57 respektive 92 procent.

– Sämst användare är kvinnor mellan 18 och 64 år, där är männen mycket bättre, säger hon.

Från och med den första april 2024 ändras lagen så att barn under 15 år måste använda hjälm. För de som är äldre än 15 år finns ingen sådan lag, men det finns starka rekommendationer. Men trots det använder bara två tredjedelar hjälm. Enligt Catharina Smiderstedt avgör ofta distansen ifall folk väljer att använda hjälm, men även annat påverkar.

– Folk tycker kanske det är varmt, eller obekväm, eller att det ser fult ut, säger hon.