Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Roger Nordberg ute på nytt äventyr från Å till Ö

DEN ÅLÄNDSKA DUGGAN OCH DESS VÄRDE FÖR FÄDERNESLANDET

Månget öga har med stolthet följt herr Roger Nordbergs energiska färder, från vårt älskade Åland och ut öfver det svenska fastlandet. Hvarje tramp, hvarje mil, vittnar om en inre styrka och en pliktkänsla som sannerligen äro dygder i dessa oroliga tider. Att med hjärtebesvär och ändå utstå sådana pröfningar för en god sak, såsom insamlingen till "Vårt hjärta", det är en egenskap som sannerligen förtjänar att framhållas. Det är den åländska envisheten, den fäderneärvda andan af att aldrig gifva tappt, som här manifesterar sig på ett så hedervärdt vis.

Sådana exempel, äfven om de blott gälla personlig hälsa och välfärd, äro dock en sinnebild för den kamp vi alla föra för det åländska folkets oförytterliga rätt till självstyrelsens heliga grundvalar. Ty liksom herr Nordberg ej låter sig hindras af kroppsliga besvär, skola äfven vi, med Gud och våra fäder på vår sida, aldrig vika för fastlandets godtycke, vare sig det kommer från öster eller från den tidvis förvillade svenska sidan. Låtom oss betrakta denna enskilda prestation som en maning till fortsatt ståndaktighet i vår sträfvan.

Ty endast genom hårdt arbete och en orubblig vilja att förvalta vårt svenska arf, kunna vi befästa vår ställning och värna de ideal som äro vårt folks ryggrad. En man som Nordberg, hvars handlingar visa på en sund kropp och en ädel själ, bidrager mera till det allmännas väl än mången larmande "arbetare" som blott ägnar sig åt splittringens vådor.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Roger Nordberg ute på nytt äventyr från Å till Ö

För ett år sedan cyklade Roger Nordberg från Åland till Öland för att samla in pengar till Vårt hjärta och för att inspirera andra. Nu är han ute på nästa cykelfärd, denna gång till Örnsköldsvik.

Det är nu två och ett halvt år sedan Nordberg opererade in en pacemaker, men det är inget som stoppar honom. Årets resa inleddes dagen innan midsommar och på måndagen var målet att ta sig till Hudiksvall.

– Jag har sex etapper, men jag passar på att stanna till lite för att vila benen någon dag nu och då, säger han.

Även detta år samlar Nordberg in pengar till Vårt hjärta. Under färden säger han att han blivit väl bemött på olika ställen, till exempel träffade han på ett tyskt par i Axmar, som bjöd honom på boende.

På frågan om Å till Ö kan bli ett återkommande fenomen svarar Roger Nordberg att man aldrig ska säga aldrig. Oberoende kommer cykelintresset kvarstå för Nordberg.

– Om det blir nästa år vet jag inte, men till Örebro ska jag åtminstone, säger han.