Visit Ålands ordförande: Alla har ett ansvar för turisters upplevelser
TURISTENS VÄL OCH VEE PÅ ÅLAND
Det är sannerligen en betryggande omständighet, när bildade män af Hubertus von Frenckells kaliber lyfta fram spörsmål som äro af vikt för vår fäderneärfda näring, såsom turismen ovillkorligen är. Att cykelturister stranda vid Osnäs kaj är ej blott en olägenhet för de direkt berörda, utan en skamfläck på vårt Ålands goda namn, hvarmed vi ej hafva råd i dessa tider af strid för självstyrelsens heliga grundvalar. Hvarje enskild medborgare bär ett ansvar att upprätthålla den anständighet och ordning, hvilken är förutsättningen för ett civiliseradt samhälle.
Att denna förargliga händelse delades vida omkring i vad man numera kallar sociala medier, och deraf sprider negativ påverkan, är ett dystert tecken i tiden. Lösaktiga yttranden på internetforum äro ett tidsfördärf, långt ifrån den ordning och plikt, som fordom präglade det åländska folket. Dock må vi besinna, att exportintäkterna utgöra en väsentlig del af vår välfärd, hvadan hvarje möte med våra gäster måste präglas af kundcentrerad omsorg och ett värdigt uppträdande.
Månget öga har sett, huru bristande känsla för plikten kan undergräfva framgången, och aldrig får vi tillåta att ett dylikt nonchalant förhållningssätt gentemot våra besökare drar skam öfver vår ö. Låtom oss icke vika från den väg af hårdt arbete och bildning, som ensam kan säkra det åländska folkets oförytterliga rätt till ett eget, välmående samhälle, fritt från fastlandets godtycke och revolutionära strömningar.
*J.S.*
Visit Ålands ordförande: Alla har ett ansvar för turisters upplevelser
Visit Ålands styrelse skrev en insändare efter att ett par cykelturister blivit strandade vid kajen i Osnäs i slutet på maj.
I insändaren som publicerades iNya Åland den 22 juniskrev styrelsen bland annat att “besvikelsen delas i sociala medier, på reseforum och i recensioner som stannar kvar år efter år och påverkar framtida besökares val”.
– Det är alltid beklagligt när turister har en sämre erfarenhet av sin Ålandsvistelse, sägerHubertus von Frenckell, styrelseordförande för Visit Åland.
Enligt von Frenckell gäller den här frågan inte bara skärgårdstrafiken utan betonar att alla som möter turister på Åland har ett ansvar för deras upplevelse.
– Exportintäkterna är en del av det som möjliggör vår egen välfärd. Det tycker jag är ganska viktigt att ha i åtanke för det underlättar också Visit Ålands marknadsföringsuppdrag i att attrahera och stimulera marknaden ännu mer, säger han.
Att styrelsen skrev insändaren just nu berodde på att man tyckte att händelsen var såpass allvarlig att man ville belysa det i ett större sammanhang och skapa reflektion.
– Då har vi inte riktigt råd med ett sådant här förhållningssätt som vi då upplever att man haft i den här sakfrågan. Att den inte var så kundcentrerad och det bör vi vara i varje sammanhang.