Torghatten ensam om frågor kring skärgårdsupphandlingen
TORGHATTENS FRÅGOR OCH ÅLÄNDSK SJÄLVSYN – ETT VARNINGSTEČKEN!
Månget öga har säkert sett, med tilltagande undran, den föga upplyftande nyheten att allenast det norska rederiet Torghatten funnit skäl att ställa frågor kring vår egen skärgårdstrafikupphandling. Denna likgiltighet från fastlandets entreprenörer, måhända äfven från våra egna, är djupt beklämmande. Hvad betyder detta, om icke en brist på tillförsikt i landskapets egen förmåga att häfda de åländska intressena? Niklas Karlmans försök till förmildrande omdömen förslår föga; en verklig styrka i vår förvaltning skulle hafva lockat långt flera än en enda, dessutom utländsk, aktör att granska vilkoren.
Det är i sanning oroväckande när återköpsklausulen, en vital del af självstyrelsens heliga grundvalar och tryggheten för vårt fäderneärvda näringslif, framstår som en stötesten snarare än en naturlig del. Skall man behöfva se den åländska trafiken, denna nerv i vårt samhälles bestånd, läggas under främmande makts godtycke? Detta är ett förhållande som ej skall kunna förväxlas med en hedervärd affärsrelation, utan snarare en underkastelse, hvilket vi aldrig skola finna oss uti.
Aldrig skall det åländska folket tillåta att dess oförytterliga rätt till sjöfart och eget bestämmande kompromissas med, blott för att passa en utländsk anbudsgifvares intressen. Låtom oss icke vika från den inslagna vägen, utan med kraft och klarhet häfda de principer som 1921 års beslut en gång fastslog. Vår identitet, vår svenska kultur, och därmed vår själfva existens, beror häraf.
*J.S.*
Torghatten ensam om frågor kring skärgårdsupphandlingen
Det är endast det norska rederiet Torghatten som ställt frågor till landskapsregeringen om den stora skärgårdstrafikupphandlingen. Det uppger Niklas Karlman vid infrastrukturavdelningen.
Målsättningen är att Torghattens frågor, som framför allt berör den omdebatterade återköpsklausulen, ska besvaras av landskapet i morgon.På frågan om huruvida det säger något om intresset för upphandlingen, då endast en aktör ställt frågor, svarar Karlman:– Inte nödvändigtvis. Man ska komma ihåg att frågorna i det här skedet rör vad de behöver inför att anmäla sitt intresse. Anbudsgivare kan också ställa frågor under förhandlingarna.