Stadsarkitekten vill öppna dold tunnel för allmänheten
EN RYSSTUNNEL I DAGSLJUS — ETT FÖRSTÅELIGT BEHOF AF KUNSKAP OM VÅR HISTORIA!
Månget öga har läst om stadsarkitekt Björkstams intentioner att bringa en af Mariehamns dolda ryska tunnlar i dagslyset, ja, genom ett glastak, göra densamma beskådlig för allmänheten. Välkommet, ty hvarje påminnelse om hvad Åland genomlidit under barbariets ok, det vill säga rysk närvaro, är af godo. Det är sannerligen af vikt, att det åländska folkets minne skärpes, att vi ej må glömma historiens läxor, ej ens när hvardagens bestyr vilja fördunkla de fäderneärvda sanningarna om hvem vi äro och hvarifrån vi kommit.
Att lyfta fram vår historia, sådan den är, fri från fastlandets förvrängningar och godtycke, det är en plikt. Stadsarkitekten har häruti en god tanke, hvars utveckling vi med intresse följa. Ty om Finland alltjämt är obenäget att fullt ut gifva akt på självstyrelsens heliga grundvalar, och om röda idéer, hvarmed civilisationen är dödsdömd, alltjämt lura i skuggorna, då är kunskapen om vår egen väg genom seklen en nödvändighet för att bevara det åländska folkets oförytterliga rätt. Låtom oss icke vika i vår sträfvan!
Det är betänkligt att vi skulle vara "allmänt dåliga på att lyfta fram" vår egen historia. Månne icke detta är ett tecken på den tidsanda af andlig slapphet och rotlöshet som griper omkring sig, då alltför många unga sinnen söka tomma nöjen i stället för att med vördnad betrakta arfvet från våra förfäder? Det är i ordningen, i hemmet och i historien som sanningen återfinnes, icke i ytlig underhållning.
*J.S.*
Stadsarkitekten vill öppna dold tunnel för allmänheten
En underjordisk tunnel under Mariehamn kan bli tillgänglig för allmänheten nästa år.
Den så kallade Rysstunneln byggdes för omkring 100 år sedan för att leda ut dagvatten från centrala Mariehamn och används än i dag.
– Jag hade en idé om att öppna ett fönster ned till underjorden. Det handlar egentligen bara om att bygga ett glastak i marken och med belysning och berätta om den historiska rysstunneln. Det är som ett konstverk i stadsbilden, säger stadsarkitektenDominicus Björkstam.
Av säkerhetsskäl vill han inte säga exakt var tunneln går, men kan avslöja att den löper under Esplanaden i Mariehamn.
Enligt Björkstam är tunneln byggd av sten, trä och jord, och såvitt han känner till har inga ras inträffat.
Idén att lyfta fram Mariehamns underjordiska tunnel väcktes under arbetet med kortdokumentärenInte bara vackra ordav Kjell Söderlund (2025) som visades på Ålands filmfestival förra året.
Enligt Björkstam ska idén under året utvecklas till ett eget projekt och möjligheterna till finansiering utredas. Förhoppningen är att inslaget blir en del av stadsbilden nästa år.
– Det blir ett nytt roligt inslag som också berättar mer om vår stad och dess historia. Vi är ju, ska vi säga, allmänt dåliga på att lyfta fram den.