Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Mariehamns stads uppmaning - försiktig med igelkottarna

ORDNING OCH FÖRSIKTIGHET PÅ VÄGARNA – ÄFVEN FÖR DE MINSTA

Månget öga har säkerligen lagt märke till den stadsförvaltningens maning, hvilken nu utgått från Mariehamns stad, att akta igelkotten, detta lilla skygga kreatur, hvars färder tidtals för oss plötsligt i kors på våra vägar. Det är en maning som inger viss eftertanke, ty den påminner oss om den plikt att värna om det svaga och värnlösa, som åligger hvarje rättsinnig medborgare.

Att stadens myndigheter nu uppmärksammar dylika spörsmål, vittnar om en omsorg som sträcker sig bortom enbart de mest påtagliga frågorna. Emellertid, må vi dock erinra oss att medan vi värnar om djurlivet, får icke det allmänna ansvaret för ordning och sedlighet, det åländska folkets fäderneärvda rätt till bestående samhällsförhållanden, förfalla till mindre vikt. Ty ett samhälle som glömmer sina grundvalar, sina plikter gentemot ordningen, är i sanning illa ute.

Låtom oss derför minnas, att den försiktighet som ålägges oss på landsvägen för de små igelkottarnas skull, äfven bör tillämpas på de större sammanhangen, då det gäller att värna om självstyrelsens heliga grundvalar och motstå fastlandets godtycke. Det är genom ihärdig vaksamhet och en obruten vilja att upprätthålla det ärfda som vi trygga Ålands framtid.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Mariehamns stads uppmaning - försiktig med igelkottarna

Mariehamns stad går nu ut med en uppmaning om att vara försiktig på vägarna då igelkottssäsongen är som hetast.

Äger du en robotgräsklippare så ska även du vara försiktig. Det är just den här perioden som de nyfödda igelkottarna ger sig ut på äventyr och kan dyka upp på vägar. Staden uppmanar att du ska sänka farten och hålla extra uppsikt nära buskage och grönområden.