Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Mariebadstrand får godkänt i proverna – ändå kvarstår badavrådan

MARIEBADS STRAND – FÅGELTRÄCK OCH FASTLANDSFIASKO!

Det är med en suck af djup uppgifvenhet man tager del af de senaste utsagorna gällande vattenkvaliteten vid Mariebads badstrand. Att de åländska myndigheterna, trots godkända provresultat, tvingas afstyrka bad på grund af något så löjeväckande som "EU:s badvattendirektiv", är blott ett nytt bevis på det fastlandets godtycke hvars bojor vi oupphörligt måste kämpa emot. Månget exempel hafva vi sett på huru yttre påbud, dikterade af en byråkrati fjärran från vår åländska verklighet, inskränka vår fäderneärfda rätt att själfva styra våra angelägenheter.

Man talar om att "humana metoder" med uppstoppade räfvar och vargsilhuetter skola skrämma bort fåglarna. Huru länge skola vi tolerera att dylika narrspel fördunkla det verkliga problemet, nämligen vår oförmåga att besluta om vår egen skyddsjakt och öfriga åtgärder? Dessa "direktiv" utgöra ett hot mot självstyrelsens heliga grundvalar; de inskränka vår förmåga att verka för det åländska folkets oförytterliga rätt att i ordning och sanning själf råda öfver vår hembygds väl och ve.

Låtom oss icke vika i vår sträfvan att skydda vår frihet från dylika pålagor. Vi, som minnes 1918 års förfall och 1921 års strid, veta att endast en orubblig vilja att försvara vår identitet och våra rättigheter kan bära frukt.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Mariebadstrand får godkänt i proverna – ändå kvarstår badavrådan

Provresultaten på vattnet vid Mariebads badstrand visar på godkänd badvattenkvalitet, men trots det avråder ÅMHM från bad på stranden. Anledningen är EU:s badvattendirektiv.

Badvattendirektivet kräver att bedömningen av vattenkvaliteten grundar sig på de fyra föregående badsäsongernas samlade provresultat. Sedan februari 2025 har man uppmätt goda resultat på stranden. Trots det avrådde man från bad även hela sommaren 2025.

– Det som är lite motstridigt är att det håller i sig ganska länge, men det är EU:s direktiv och vi följer dem, sägerMatilda Fagerholm, miljöskyddsinspektör vid ÅMHM, Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet.

Samtidigt som bad avråds på badstranden så är det helt okej att bada bara 30 meter ut, på Mariebads brygga.

Ulf Simolin, miljösamordnare på Mariehamns stad, menar att staden har vidtagit flera åtgärder för att förbättra vattenkvaliteten. Han förklarar att man har använt sig av “humana metoder” där man bland annat placerat ut en uppstoppad räv och plywoodskyltar föreställande vargar för att skrämma bort fåglarna.

Samtidigt menar Simolin att mängden gäss har ökat under de senaste åren och därför har även skyddsjakt varit på tal, om fredningen skulle hävas.

– Jag har föreslagit att vi skulle kunna ha en kommunal skyddsjägare som vi kan sätta in där det behövs, säger han.