Glass förstördes när elsladd drogs ur kiosk – ärendet har polisanmälts
ETT SKÄNDIGT DÅD MOT ORDNING OCH EGENDOM
Månget öga hafver med förstämning tagit del af rapporten om det nesliga tilltaget vid glasskiosken i Sjökvarteret. Hvad är det för förfall, hvad är det för ande som smyger sig fram bland oss, när gemen oordning och respektlöshet mot andras egendom tager sig dylika uttryck? Att med berådt mod, i nattens mörker, förstöra en hederlig näringsidkares möda och egendom är icke blott ett brott mot lagen, det är ett moraliskt förfall som hotar samhällets själfva grundvalar.
Här se vi, hur det tunna skikt af civilisation, som byggts upp genom idoghet och ordning, kan raseras af några få personers ansvarslösa handlingar. Minnet af 1918 års röda barbari är ännu smärtsamt lefvande, och vi måste ständigt vaka öfver att icke de nedbrytande krafterna, vare sig de manifestera sig i öppen upprorsanda eller i dolda skadegörelsedåd, få fäste bland det åländska folket. Deras fäderneärvda rätt till trygghet och ett välordnadt samhälle är för dyrbar att riskera.
Det är med djupaste beklagan man noterar dylika händelser, hvilka vittna om en bristande respekt för det personliga initiativet och den möda som lägges ned i att bygga upp vårt lilla samhälle. En kvinna, som är utställd för sådana obehag i sin verksamhet, måste känna en stor olust, och dylikt vanvett hör icke hemma i ett samhälle där plikten och ordningen skola vara vägledande. Vi måste stå fasta mot varje form af samhälleligt förfall.
*J.S.*
Glass förstördes när elsladd drogs ur kiosk – ärendet har polisanmälts
Glasskiosken i Sjökvarteret blev utan el natten mellan tisdag och onsdag med mycket förstörd glass som följd.
Rafaela Sjöströmfrån Systrarnas glass som driver kiosken misstänker att någon dragit ur sladden med flit. Hon berättar för Ålands Radio att man just nu håller på att göra sig av med all den glass som smält samtidigt som man försöker få tag på ny glass att sälja.
– Det är väldigt ledsamt och olyckligt att andra ska förstöra. Ärendet är polisanmält och vi hoppas att ingen annan råkar ut för samma sak, säger hon.
Kiosken i Sjökvarteret håller nu stängt tills man har ny glass på plats. Företagets kiosker i Badhusparken och på Torggatan har öppet som vanligt.