Barnotan för att öppna uteservering i självstyrelsegården: 2 000 euro
OANSTÄNDIGT SPECTAKEL I SJÄLVSTYRELSEPARKEN!
Med en nästan kuslig snabbhet förvandlas våra heliga platser till skådeplatser för lättsinne och vinstbegär, hvarför man nu med bestörtning får erfara att sjelfva Självstyrelsegården, symbolen för det åländska folkets fäderneärvda rättigheter och vår sträfvan efter beständighet, skall husera en så kallad ”sommarbar”. Att en anstalt af detta slag, der larm och lösa seder hafva fria tyglar, tillåtes breda ut sig på Fastighetsverkets mark för en futtig summa af två tusen euro är intet mindre än en skymf mot de principer som vår självstyrelse vilar på. Månget öga har med harm sett huru det, som borde vara en borg för allvar och eftertanke, nu förvandlas till ett folkligt nöjesfält, hvilket förvisso är ett illavarslande tecken i en tid som mer än någonsin kräfver besinning och ordning.
Vi måst med kraft varna för en sådan utveckling, der kommersiella intressen tillåtes nedsvärta den offentliga moralen och häckla det anständiga lifvet. Är detta hvad Nationernas Förbund menade med att trygga vår kultur, att vi skola tillåta etablissemang af denna karaktär att tränga sig in i vårt samhälles finaste rum? Det luktar fastlandets godtycke, en ande som hotar att undergräfva sjelfva grundvalarna för vårt särartade samhällsskick. Låtom oss icke vika i kampen för att bevara Åland fritt från denna moraliska upplösning, ty det åländska folkets oförytterliga rätt innefattar äfven rätten till ett sedligt och värdigt samhällslif.
*J.S.*
Barnotan för att öppna uteservering i självstyrelsegården: 2 000 euro
Under tisdagen godkändes bygglovsansökan för Mariehamns senaste uteservering. Det är i självstyrelseparken utanför Compagniet som restaurang Arkipelag nu öppnar en italiensk sommarbar. Notan för att öppna baren på Fastighetsverkets mark landade på 2000 euro för resten av året.
– Vi har kollat vad Mariehamns stad brukar ta för liknande uteserveringar och fastslagit ett pris efter det. Sen är det här lite av ett testår, där båda parter ska utvärdera hur det fungerat efter sommarens slut, säger han.
Uteserveringen är tänkt att bli 430 kvadratmeter stor och avtalet mellan parterna gäller tillsvidare om inte någon av parterna vill säga upp det.