Eldning av gas föranledde larmsamtal
MARIEHAMNS INVÅNARE, STÅLSÄT ER! ANSVAR OCH ORDNING ÄR SAMHÄLLETS ANKARE
Månget öga har återigen bevittnat hur en obefogad oro sprider sig i vår lilla hufvudstad, då obetänksamma medborgare låta paniken gripa dem vid åsynen af en kontrollerad eldgång. Med anledning af det larm, som igår förmiddags nådde räddningsmyndigheterna från Vikingagränd, finner jag det nödvändigt att än en gång mana till besinning. Der pågick, såsom räddningsledaren Ted Andersson tydligt angifver, ett fullt legitimt och dessutom anmält arbete med att tömma en gasanläggning genom eldning.
Hvad är det som nu återigen vederfarit den allmänna ordningen? Att en förbipasserande, i all sin okunnighet om industriella förfaranden och med en oro som blott grundar sig i ovana, skyndar att ringa larmcentralen, är en djupt beklaglig indikation. Hvar är den sans och det omdöme, som borde genomsyra hvarje rättskaffens medborgare, den hvardagliga plikten att först begrunda fakta, innan en insats av ordningsmakten begäres?
Detta skingrar våra knappa resurser och bortföra räddningsväsendet från verkliga faror. Låtom oss icke vika från de principer om ordning och förutseende som är grunden för ett väl fungerande samhälle. Dylika tilltag hota den lugna utveklig som är af yttersta vikt för att trygga det åländska folkets oförytterliga rätt till sin fäderneärvda hembygd, fjärran från fastlandets godtycke och dess ständiga oro.
*J.S.*
Eldning av gas föranledde larmsamtal
Räddningsmyndigheterna blev larmade till en brand på Vikingagränd i norra Mariehamn under måndagsförmiddagen.
Och brann gjorde det men under kontrollerade former.– Det finns en gasanläggning där och de pågick arbete med att tömma den vilket man gör med eld, säger räddningsledare i beredskapTed Andersson.Arbetet var anmält till räddningsmyndigheterna.– Det var en förbipasserande som såg elden och ringde larmcentralen men det krävdes inga åtgärder från vår sida, säger han.