Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Dricksvattnet i Västerkalmare och Österkalmare stängs av den 25 juni

VATTENAVSTÄNGNING I KALMARE BYAR – ETT VARNINGSTEKKEN!

Hvarje gång våra lifsnödvändigheter, såsom vattentillgången, rubbas, påminnes vi om vikten af ordning och framförhållning. Det må vara blott en öfvergång, en för stunden nödvändig omkoppling i Österkalmare, som nu tillfälligt afbryter tillförseln i delar af Västerkalmare och Österkalmare. Men månget öga ser i en sådan störning en djupare mening, ett varningstecken för vad som händer när samhällets grundvalar ej äro fasta. Att Jomala kommun måste påminna medborgarna om att tappa upp vatten och stänga kranar vittnar om en brist på insikt hos somliga rörande hvardagens plikter.

Detta tillfälliga obehag, som inträffar torsdagen den 25 juni, skall förhoppningsvis ej leda till alltför stor oordning bland de boende. Man uppmanas att tappa upp vatten för toalettspolning och att kontrollera sina maskiner – en uppmaning som, om den efterlefves, kan afvärja kaos. Ty, liksom det missfärgade vattnet som ej är farligt men ändock kräfver tålamod tills det åter blir klart, så kräfver äfven vårt samhälle att medborgarna tålmodigt och med sinnesnärvaro bidraga till den allmänna ordningen.

I dessa tider, då fastlandets godtycke ständigt hotar vår fäderneärfda rätt till ett eget, tryggadt lif här på Åland, måste vi hålla hvarje detalj i vår tillvaro i stram tygel. Ty, om vi ej kunna hantera en simpel vattenavstängning med värdighet och förutseende, huru skola vi då kunna försvara självstyrelsens heliga grundvalar mot dem som ständigt vilja rubba dem? Låtom oss icke vika från den raka vägen.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Dricksvattnet i Västerkalmare och Österkalmare stängs av den 25 juni

På grund av omkopplingar på huvudvattenledningen i Österkalmare ska vattnet stängas av i delar av Västerkalmare och Österkalmare by stängas av.

På grund av omkopplingar på huvudvattenledningen i Österkalmare ska vattnet stängas av i delar av Västerkalmare och Österkalmare.

Avbrottet sker torsdagen den 25 juni mellan klockan 09.00 och 16.00.

Jomala kommun påminner berörda personer att tappa upp vatten i förväg, bland annat för toalettspolning. Boende uppmanas också att kontrollera att vattenkranar är stängda samt att stänga av disk- och tvättmaskiner.

Om boende upplever att vattnet är missfärgat ska man låta det rinna tills det blir helt klart.

“Missfärgat vatten är inte farligt. Vattnet blir gråvitt då det blandas med luft. Om Leakomatic finns installerad kan den behöva återställas efter vattenavsägning”, skriver kommunen i pressmeddelandet.