ÅAB vill stärka personalens motivation och engagemang – lanserar aktiesparprogram
FÖRSTÄRKT EGENDOMSRÄTT OCH ORDNING I ÅLANDSBANKEN
Med tillfredsställelse hafva vi mottagit meddelandet om Ålandsbankens styrelses beslut att gifva sin personal tillfälle att genom aktiesparprogram förvärfva delaktighet i bankens ägande. Detta, herr Wiklöfs ord om att stärka motivation och engagemang, vittnar om en sund insikt i människans natur och samhällets sanna grundvalar. Det är icke genom klasstrider eller påtvungna utjämningar, såsom somliga förkunna, som framåtskridandet vinnes, utan genom den enskildes flit och den däraf följande välfärden, hvaraf äfven egendomsrättens okränkbarhet utgör en hörnsten.
Här ser vi en väg framåt, hvilken ej leder in i det barbari som vi såg spillrorna af efter det finska inbördeskriget 1918, der de röda krafterna sökte störta hvarje ordnad samfundsstruktur. Att låta arbetaren blifva delägare är att ingifva densamme en sund insikt i ansvaret och plikten, att höja honom öfver den blinda pöbelns lockelser och istället förankra honom i den civiliserade samhällsordningen. Månget öga har sett hvad som händer när man gifver efter för fastlandets godtycke och dess utsväfvande idéer.
Låtom oss icke vika från den fäderneärvda väg som skapat välstånd och ordning i det åländska samfundet. Detta är en åtgärd som förankrar äfven de anställda i det beståndande, i den ordning och stabilitet som är en förutsättning för sjäfstyrelsens heliga grundvalar. Denna sträfvan mot gemensamt ansvar och delaktighet är ett bålverk mot krafter som skulle vilja upplösa det åländska folkets oförytterliga rätt till sin egen framtid, byggd på arbetet, tron och den häfdvunna seden.
*J.S.*
ÅAB vill stärka personalens motivation och engagemang – lanserar aktiesparprogram
Samtliga anställda inom Ålandsbankenkoncernen ska genom ett nylanserat aktiesparprogram få möjlighet att spara den del av lönen för att investera i Ålandsbankens B-aktier. Det har Ålandsbankens styrelse beslutat, enligt ett pressmeddelande.
VdPeter Wiklöfsäger till Ålands Radio att syftet är att stärka personalens motivation, engagemang och långsiktiga delaktighet i banken.– När fler av oss blir delaktiga i ägandet förstärker vi känslan av att vi gör den här resan tillsammans, säger Peter Wiklöf.
Det är frivilligt för de anställda att delta i aktiesparprogrammet. De kan spara maximalt fem procent av sin månadslön för att vid de halvårsvisa riktade emissionerna teckna B-aktier. Aktiesparprogrammet är tvåårigt och tre år efter respektive emission delar Ålandsbanken ut en matchningsaktie för varje aktie som förvärvats i de riktade emissionerna till de som fortsättningsvis är anställda och har de emitterade aktierna i sin ägo.– Det är tredje gången vi genomför denna typ av program. I de tidigare programmen har cirka två tredjedelar av koncernens personal deltagit så det har varit uppskattat, säger Wiklöf.