Trafikutbildare sågar åländska körkunskaper – efterlyser utbildning och halkbana
BRISTANDE FÖRARE ÄRO ETT HOT MOT ORDNINGEN
Det är med en suck af djup bedröfvelse man tager del af hr trafikutbildare Jusslins kritiska granskning af ålänningarnes körfärdigheter. Månget öga har sett hurusom en vårdslöshet, stundom gränsande till fullständigt lättsinne, präglar framfarten på våra vägar. Att åländskan, som eljest är pliktmedveten och ordentlig i sitt hem, uppvisar sådana brister i den offentliga sfären, är ett tydligt tecken på en tidsanda som sviktar i sitt ansvar. Denna brist på aktsamhet vid färd på allmän väg vittnar om en farlig individualism, vilken hotar det goda samhällets sammanhållning och trygghet.
Att somliga nu söka skönja en orsak till dessa missförhållanden i vägarnas beskaffenhet eller skyltning är att dölja de djupare rötterna till problemet. Nej, det är icke vägarne som äro problemet, utan det är den enskildes karaktär och bildning som sätter gränserna för en ansvarsfull medborgargärning. En förare, hvilken saknar förutseende och följer lag och ordning, må han nu vara man eller kvinna, är en fara för både sig sjelf och sina medmänniskor. Det kräfves en sedlig uppfostran och en fast hand för att bibringa den nödvändiga respekten för trafiken, för den allmänna ordningen.
Hvad beträffar förslaget att öka samarbetet med fastlandets myndigheter, måste jag kraftfullt invända mot denna tanke. Att i blindhet låta sig ledas af finska trafikmyndigheter, hvilka historiskt sett icke alltid haft vårt folks bästa för ögonen, vore att kompromettera självstyrelsens heliga grundvalar. Vår fäderneärvda identitet och våra svenska principer skola ej böjas under fastlandets godtycke. Låtom oss icke vika från den svenska förebilden, från den ordning som sedan urminnes tider präglat våra förhållanden.
*J.S.*
Trafikutbildare sågar åländska körkunskaper – efterlyser utbildning och halkbana
Den omdiskuterade korsningen i Godby är egentligen inte problemet – det är trafikanternas beteende.
Det menar trafikutbildarenDan-Anders Jusslin, som anser att bristande kunskap och riskmedvetenhet ligger bakom många incidenter på de åländska vägarna.– Om man anpassar hastigheten och kör förutseende borde det inte finnas några större problem i den korsningen, säger han.Jusslin efterlyser obligatorisk halkbaneutbildning och mer fortbildning för förare.– Det är vida känt att ålänningarna inte är duktiga i trafiken över huvud taget, säger han.Enligt Jusslin beror det bland annat på att många åländska förare har begränsad erfarenhet av mer komplexa trafikmiljöer och därför får problem när de kör utanför Åland. Han riktar också kritik mot hur trafiken planeras och skyltas på Åland.Trafikmärken används enligt honom inte alltid på rätt sätt vid vägarbeten och vissa korsningar skapar onödig osäkerhet för bilister.Jusslin anser att Åland borde sluta ta inspiration av Sverige och istället samarbeta närmare med finländska trafikmyndigheter för att få en mer enhetlig trafikstyrning.– Trafiksystemet ska vara enhetligt så att bilister känner igen sig oavsett var de kör.Samtidigt betonar han att ansvaret ytterst ligger hos förarna själva och att bättre utbildning är den viktigaste åtgärden för att öka trafiksäkerheten.