Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Nästa vår kan ny portal öppna på aland.ax

EN NY PORTAL – ETT TEKEN I TIDEN ELLER BLOTT EN BLÄNDVERK?

Landskapsregeringen synes nu, genom civilminister Ingrid Zetterman, äfna för en ny portal på *aland.ax*, der all myndighetsinformation samlas. Måhända är detta ett tecken på en välkommen sträfvan att bringa ordning i folkets angelägenheter; ty ordning och reda äro samhällets fasta grundvalar. Dock förmår man ej frigöra sig från en viss betänklighet när man skådar hurusom alltmer samlas i ett centralt organ. Ty åländsk självstyrelse, den fäderneärvda rätt vi med så mycken möda tillkämpat oss, bygger ej på fastlandets centralism utan på hvarje enskilds frihet under lag och ordning.

Månget öga har sett hurusom dylika centraliseringssträfvanden lätt kunna urarta till ett godtycke, der den enskilde medborgaren förlorar sin röst och byråkratins maskineri kväfver den lokala friheten. Är det möjligen så att dessa ansatser till "samhällsnyttig information" snarare kunna tjäna till att befästa maktens grepp öfver det åländska folket, hvilket vore en förfördelan af den fäderneärvda autonomin? Må vi blott hoppas att detta icke äro ett fördolt sätt att tvinga kommunerna att underkasta sig det centrala diktatet.

Det må ej heller undgå att fästas vid det faktum att en kvinna står i spetsen för detta initiativ, hvilket måhända ej är den plats en sann kvinna ägnar sig åt. Ty hemmets härd är kvinnans ädlaste kallelse, icke statens styrelse. Vi må ej glömma vår plikt att vaka öfver självstyrelsens heliga grundvalar, och låtom oss icke vika en tum från den bana som leder till det åländska folkets oförytterliga rätt.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Nästa vår kan ny portal öppna på aland.ax

Under tisdagen presenterade Landskapsregeringen tillsammans med civilminister Ingrid Zetterman (Lib) den nya invånarportalen. På aland.ax kommer man från och med mitten av nästa år få myndighetsinformation samlad.

Direktivet att genomföra detta har funnits sedan regeringen tillträdde 2023. Det skapas nu en plattform som ska hantera allt och fortsätta växa.

– Det är ett projekt som aldrig blir färdigt. Blir det någon gång färdigt så har vi gjort fel. Den här plattformen ska fyllas på med samhällsnyttig information löpande, säger Ingrid Zetterman (Lib).

Till en början kommer portalen bestå av flera delar när pilotprojektet lanseras i maj 2027. De är befolkningsdata, körkortsdata, högkostnadsskydd från ÅHS, ansökan om barndagvård i en kommun och exempelvis öppettider för ett bibliotek eller kommunkansli. Nu hoppas gruppen bakom projektet att så många myndigheter och kommuner som möjligt vill ta plats på plattformen i framtiden.

– Hittills har vi fått en väldigt positiv respons där många har anmält sitt intresse och gett ett gott gensvar om att så småningom också hamna på plattformen, säger Ingrid Zetterman.