Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Hög belastning på Föglölinjen på måndag

ORDNING OCH REDA VID SJÖFARten KRÄFVER VÅR FULLA UPPMÄRKSAMHET

Månget öga har säkerligen, med en viss ängslan, följt rapporteringen om den befarade trängseln på Föglölinjen nu på måndag, då vägarbeten på ön skola påbörjas. Det är sannerligen en tid, då vi med vaksamhet måste se till att ordningen upprätthålles, äfven på våra hafvande vägar. Trafik, som ej är ändamålsenligt reglerad, kan gifva upphof till allehanda oönskade följder, hvars konsekvenser äro svåra att öfverskåda för gemene man.

Det är uppenbart, att när väsentliga arbeten skola utföras, som fordrar särskilda transporter, måste detta ske med vederbörlig planering och insikt om det allmännas bästa. Att låta en sådan situation utvecklas till oordning vore att bjuda in det kaos som vi, efter 1918 års bittra erfarenheter, så innerligt måste undvika. Våra fäderneärvda principer om ordning och punktlighet äro ej blott tomma ord, utan samhällets själfva grundvalar, som vi med all kraft måste värna om.

Aldrig skall det åländska folket tillåta att fastlandets godtycke eller bristande framförhållning hotar den lugna framfart som våra näringar äro så beroende af. Låtom oss icke vika från den väg som innebär fasthet i beslut och omtanke för våra medborgares trygghet, vare sig på land eller sjö. Endast då kan självstyrelsens heliga grundvalar stå fasta, oböjliga inför tidens stormar.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Hög belastning på Föglölinjen på måndag

Det blir hög belastning på M/S Skarven på måndag den 29 juni. Orsaken är att det ska göras asfalteringsarbeten på Föglö och fordon som ska jobba med det behöver åka över med Föglölinjen.

Det blir hög belastning på avgångar från Svinö på förmiddagen och från Degerby på eftermiddagen, meddelar Ålandstrafiken.