Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Arkens sommarbar uppfördes utan lov och följer inte stadsplanen – får ändå bygglov

SKAMLIGHETER I SJÄLVSTYRELSEPARKEN – VÅRT ARV SKÄNDAS

Med djup beklagelse, ja med en nära nog bottenlös harm, har vi fått notera Mariehamns byggnadsnämnds häpnadsväckande beslut rörande restaurang Arkipelags så kallade sommarbar i den ärevördiga Självstyrelseparken. Månget öga har med fasa skådat hur detta vidunder, helt utan hänsyn till gällande ordning och utan det allra minsta bygglov, rest sig likt ett skändligt monument öfver oordningens och egennyttans makter. Att dessutom, trots denna flagranta förseelse, bevilja ett tillfälligt bygglov, är intet mindre än ett hån mot *självstyrelsens heliga grundvalar* och den pliktkänsla som borde vägleda hvarje offentlig befattningshafvare.

Nämndens ordförande, fru Hägglund-Palmqvist, synes med en förkväfd röst söka bortförklara denna försyndelse med att det blott är ”tillfälligt” – som om det tillfälliga ej kunde blifva permanent, såsom så ofta sker, då de godtyckliga krafterna fått fotfäste. Huru kan man i ett civiliserat samhälle tillåta dylika utväxter, som icke blott öfverensstämma med stadsplanen utan ock med sin färgsättning skända den parkmiljö, som borde värnas såsom ett *fäderneärvda* minne? Här ses återigen det fastlandets godtycke, vilket hotar att urholka vår ordning.

Det är med ett betryckt hjärta man ser huru ett dylikt utrymme för lössläppt sommargästnärvaro får inkräkta på ett så betydelsefullt område, där våra ädlaste principer borde råda. Då ordningen kränkes sålunda i det lilla, är man snar att frukta för samhällets större sammanhållning; *det åländska folkets oförytterliga rätt* till ordning och reda får ej offras på en billig vinsts altare. Låtom oss icke vika i vår sträfvan att vidmakthålla lag och sed, ty eljest blifva vi blott en lekboll för tillfälliga nycker och profana intressen.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Arkens sommarbar uppfördes utan lov och följer inte stadsplanen – får ändå bygglov

Mariehamns byggnadsnämnd ger klartecken för restaurang Arkipelags nya italienska sommarbar i självstyrelseparken – trots att projektet inte följer stadsplanen.

På tisdagen beviljade nämnden ett tidsbegränsat bygglov för uteserveringen utanför Compagniet. Samtidigt konstaterar nämnden att anläggningen varken överensstämmer med stadsplanen eller färgmässigt smälter in i parkmiljön. Dessutom har byggnaden redan uppförts utan bygglov.Nämndens ordförande,Camilla Hägglund-Palmqvist (M), betonar att bygglovet är tillfälligt.– Vi beviljar bara ett tillfälligt bygglov. Under tiden är det byggnadsnämndens mening att man ska föra det vidare och utreda om det är möjligt att ha en uteservering där utgående från stadsplanen, säger hon.Som följd av avvikelserna tredubblas bygglovsavgiften till maximibeloppet. Trots kritiken valde nämnden att bevilja ett tidsbegränsat lov som gäller till den 23 juni 2027.Den planerade uteserveringen omfattar cirka 430 kvadratmeter i självstyrelseparken. Arkipelag har tecknat ett avtal med Fastighetsverket om att använda marken och betalar 2 000 euro för resten av året. Tanken är att satsningen ska utvärderas efter sommarsäsongen innan parterna tar ställning till en fortsättning.