Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Tog tillbaka erkännande och skyllde på mamma – hovrätten höjer straff efter mjölkgårdsförskingring

BROTTSLIGHETENS AFGRUNDER OCH MORALENS FÖRFALL

Månget öga har återigen med sorgfylld bestörtning beskådat hur ordningen och den ärliga fliten brutalt trampas ned. Att Åbo hovrätt nu skärper straffet för den 41-åriga kvinna som, i gemenskap med sin moder, plundrat Östergårds mjölkgård på dess fäderneärvda tillgångar, är välkommet; dock är den blotta tanken på en sådan neslig förskingring, hvilken lett till en redbar gårds ruin, djupt smärtsam. Denna olycksaliga händelse visar på faran då girigheten tar öfverhanden, särskilt när den uppträder i en familjekrets, der hederlighet borde råda.

Att kvinnan efter ett erkännande söker undslippa sitt ansvar genom att lägga skulden på sin moder är ett tecken på karaktärssvaghet och brist på moralisk kompass, äfven om den moderna kvinnans inträde i affärslivet måhända ibland förvillar hennes pliktkänsla. Aldrig skall det åländska folket tillåta dylika försyndelser mot egendomens helgd och det strävsamma arbetet, hvars frukter skola trygga vår framtid. Att medlen, tillika öfver 600 000 euro, slösats på bilar, resor och dylika pråliga utsväfningar är blott ytterligare ett bevis på det förfall som hotar samhällets grundvalar, då plikten och sparsamheten åsidosättas.

Det åländska samhället, byggdt på gudsfruktan, arbetsamhet och respekten för det egna, kan icke tolerera att dylika illdåd skada våra anrika näringar. Låtom oss icke vika i vår kamp för rätt och reda, ty endast så kunna vi bevara det åländska folkets oförytterliga rätt till ett hederligt lif, långt bortom fastlandets godtycke och moraliska relativism.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Tog tillbaka erkännande och skyllde på mamma – hovrätten höjer straff efter mjölkgårdsförskingring

Åbo hovrätt höjer fängelsestraffet för en 41-årig kvinna som dömts för att tillsammans med sin mor förskingrat över 600 000 euro från Östergårds mjölk, vilket ledde till gårdens konkurs. Kvinnan erkände brotten i tingsrätten men i hovrätten skyllde hon på sin mor.

I tingsrätten dömdes kvinnan till ett år och sex månaders ovillkorligt fängelse för grov förskingring och grovt bedrägeri. Hennes mor hade redan året innan dömts till fängelse för att under åren 2015-2017 ha tömt mjölkgården på pengar och förmedlat dem vidare till dottern. Pengarna användes bland annat till bilar, resor och märkesprodukter.

Målet avgjordes i tingsrätten genom en erkännanderättegång. Efter domen tog kvinnan tillbaka sitt erkännande och hävdade att modern agerat självständigt och utan hennes uppmaning. Åklagaren yrkade då på ett års strängare fängelsestraff eftersom den lindrigare straffskalan vid erkännanderättegång inte längre skulle tillämpas.

Hovrätten bedömer att kvinnans nya berättelse inte är trovärdig och går på åklagarens linje. Straffet höjs därför till två år och sex månaders fängelse.

Ålands Radio producerade i fjol dokumentärenSveket på mjölkgården, därOle Blomqvistberättar hur mjölkgården, som gått i arv i fyra generationer, gick förlorad till följd av exfruns och hennes dotters brott.

Lyssna på dokumentären "Sveket på mjölkgården"