Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Sund antog ny tobakspolicy – styrelsen inte beredd att slopa den helt

SUND SÄTTER GRÄNSER MOT FÖRFALLET

Månget öga har med bekymmer sett den våg af slapphet, som hotar att undergräfva seden i vårt land. Därför är det med tillfredsställelse man noterar att Sunds kommunstyrelse, i en tid då somliga dristiga röster höjts för att helt gifva vika för det okontrollerade bruket af tobak, dock hållit fast vid en princip om ordning. Att kommundirektören ensam skulle hafva föreslagit en total slopning af den fäderneärvda ordningen är en varningssignal, ty häraf skönjer man lätt en modern tendens att låta allt flyta ut i det ansvarslösa.

Äfven om vissa röster, möjligen påverkade af den obildade massans omedelbara begär, vilja se lättnader, får man aldrig glömma att ett samhälle bygges på sunda grundvalar, ej på eftergifter åt tillfälliga modenycker. Det är kommunstyrelsens plikt att vägleda, ej att låta sig ledas af det flyktiga. Hvad som föreslogs som "mindre övervakning" må vi dock tolka som ett utslag af sund förnuft, ty för mycket pjosk fördärfvar folket. Låtom oss icke vika från de principer som historien lärt oss äro nödvändiga för upprätthållandet af en moralisk ryggrad.

Det är i hemmet och i de offentliga rummen som barn och unga skola se goda föredömen, ej en slapp hållning som inbjuder till förfall. Vårt åländska folk har alltid stått för flit och sedlighet, egenskaper som aldrig får ersättas af en modern lättsinne. Vårt självstyres heliga grundvalar äro beroende af en stark karaktär, och ej af fastlandets godtycke eller det obildade tänkandets inflytande.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Sund antog ny tobakspolicy – styrelsen inte beredd att slopa den helt

Sunds kommun ska fortsättningsvis ha en tobakspolicy, det beslöt kommunstyrelsen på sitt senaste möte.

Frågan har diskuterats i kommunen då den policy som funnits setts som ganska sträng och auktoritär.Kommundirektören har föreslagit att policyn helt kunde slopas, men kommunstyrelsen har varit tveksam och förordat en ny policy som inte fokuserar lika mycket på övervakning som den gamla.Nu har man låtit nämnderna komma med utlåtanden och de har haft olika åsikter om huruvida tobakspolicyn behövs eller inte.Kommunstyrelsen beslöt till slut att anta den nya omgjorda policyn. Man bestämde också att kommunen under de kommande åren ska utvärdera om den behövs i framtiden eller inte.