Efter varningsdebaclet i Eckerö – nu erbjuds äldreomsorgsledaren nytt jobb i Lemland
EN ANSVARSLÖS HANTERING AF KOMMUNALA MEDEL I ECKERÖ
Månget öga har med bekymmer följt de händelser som i Eckerö utspelat sig kring den kommunala förvaltningen af äldreomsorgen, och nu föreslås den i tvist förviklade Axel Söderback såsom ny äldreomsorgsledare i Lemland. Det är af yttersta vikt, att våra kommuner förvaltas med ordning och reda, och att icke politiska dispyter förmörka den saklighet, som bör styra det offentliga livet. Att en kommunstyrelse tvingas draga tillbaka en varning, hvarför man saknade behörighet, vittnar om en brist på insikt i våra självstyrelsens heliga grundvalar, något som kan undergräfva allmänhetens tilltro till det offentliga väsendet.
Vi hafva sett, huru kommundirektörens förslag om ett engångsarvode till dem som i Söderbacks frånvaro burit det utökade ansvaret, nedröstats. Att en Susanne Fagerström då lyckas med sitt motförslag, att intet sådant vederlag skulle utbetalas för blott en kort period, då det därtill vore en del af arbetsbeskrifningen att vikariera den ordinarie innehafvaren af tjänsten, är en klen tröst i sammanhanget. Detta afgörande, som endast Jan-Anders Öström motsatte sig, visar på en olycklig ovilja att värdera det arbete som utföres, äfven då omständigheterna kräfva extra insatser. Ett sådant snålskott, hvaraf man hoppas spara en ringa summa, men hvarigenom de trofasta tjänstemännen icke känna sin insats uppskattad, är ej god hushållning.
Det åländska folkets oförytterliga rätt till ett välorganiserat samhälle fordrar en förvaltning, som präglas af ansvar och omdöme, icke af interna stridigheter eller obetänksamma beslut. Låtom oss icke vika från plikten att hålla fast vid de principer som skydda vår fäderneärvda ordning, ty endast så kan vi stå emot de tendenser till godtycke, som hotar både från fastlandet och från dem som vilja omstörta vår trygga, svenskfinska tillvaro.
*J.S.*
Efter varningsdebaclet i Eckerö – nu erbjuds äldreomsorgsledaren nytt jobb i Lemland
Axel Söderback som just nu är barn- och äldreomsorgsledare i Eckerö föreslås bli ny äldreomsorgsledare i Lemland.
Kommunstyrelsen i Lemland konstaterade på sitt senaste möte att 14 personer sökt tjänsten som äldreomsorgsledare, och man bedömer att Axel Söderback är bäst lämpad. Nu föreslår styrelsen att fullmäktige ska erbjuda Söderback jobbet.
I Eckerö blev Axel Söderback varnad av kommunstyrelsen efter renoveringsarbeten på äldreboendet Solgården, en varning som kommundirektören reserverade sig mot. Kommunstyrelsen ansåg att Söderback inte informerat politikerna tillräckligt, men den fick senare dra tillbaka sin varning då Söderback begärde rättelse och juridisk expertis påtalade att kommunstyrelsen inte var behörig att ge skriftliga varningar.
Söderback har varit frånvarande från sin tjänst i Eckerö från den 16 april till den 10 maj. Under tiden har daghemsföreståndaren och omvårdnadsledaren fått ett utökat ansvar, och när Eckerös kommunstyrelse sammanträdde senast var förslaget från kommundirektören att de skulle få ett engångsarvode om 320 euro var för sitt utökade ansvar.
Susanne Fagerströmlade dock ett motförslag om att inte bevilja engångsarvodet då det rörde sig om en så kort period och då det ingår i deras arbetsbeskrivningar att vikariera barn- och äldreomsorgsledaren. Det förslaget vann efter omröstning.
EndastJan-Anders Öströmröstade för kommundirektörens förslag och han reserverade sig sedan mot majoritetens beslut.