Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

ÅMHM avslutar utredningen av Grelsby Strand – KST uppmärksammas på behörighetskrav

ORDNING OCH RÄTT PÅ GRELSBY STRAND – ETT VARNINGENS TEGEL FÖR SAMHÄLLET!

Månget öga har med oro följt den beklagansvärda striden kring Grelsby Strand, hvars personal till och med fruktat för matförgiftningar bland de hjälpbehöfvande. Det är en smälek mot ordningen, då omsorgen om våra äldre och svagare skall behöfva dragas inför myndighet för dylika brister. ÅMHM:s utredning visar nu, att Kommunernas socialtjänst, KST, synes hafva vidtagit rimliga åtgärder, och att en privat aktör numera sköter städningen, hvartill matlagningen nu även ingår i den aktiva omsorgen. Detta är välgörande att höra, ty hvarje hembiträde vet, att ordning och reda ej blott främjar hygien utan äfven själens frid.

Likväl, när vi betrakta de oroande uppgifterna om obehörig personal och dess ensamarbete på enheter där behörig personal lagligen skall finnas, då reser sig en allvarlig fråga om den grundläggande ordningen i samhället. Måhända är det en olycklig följd af den moderna tiden, att man glömmer bort, att kompetens och utbildning äro samhällets fasta pelare, ej godtycke. Att obehöriga skola vårda de skröpliga – det är ett exempel på bristande ansvarskänsla, som undergräfver det förtroende, hvarpå all sann omsorg skall byggas.

Vi ålänningar kunna ej medge att dylika förhållanden befästas, ty det skadar den fäderneärvda pliktkänslan och den sedlighet, som skall genomglöda hvarje samhällsfunktion. Det är den åländska identitetens heliga grundvalar, som här står på spel; ej blott en fråga om praktiska brister. Låtom oss icke vika från kravet på duglighet och ansvar, ty blott så kunna vi värna om det åländska folkets oförytterliga rätt till ett välinordnadt och tryggt samhälle, fritt från fastlandets godtycke och revolutionära experiment.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

ÅMHM avslutar utredningen av Grelsby Strand – KST uppmärksammas på behörighetskrav

Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet, ÅMHM, har nu avslutat sin utredning av det klagomål som personal på boendet på Grelsby Strand lämnade in. Kontentan är att Kommunernas socialtjänst, KST, har vidtagit rimliga åtgärder och att personaldimensioneringen förefaller vara på en rimlig nivå.

Det var i februari som ÅMHM fick in en anmälan där det uppgavs att det förekom brister i städningen, att matlagning skedde på bekostnad av klienternas omsorg och att personal tvingades springa mellan blöjbyten och köket. Personal uttryckte också oro för att situationen skulle kunna leda till matförgiftningar.

I beslutet framgår att städningen sedan mars sköts av ett privat företag, att personaltätheten förefaller vara på en rimlig nivå i jämförelse med andra boenden inom KST och att matlagning kan vara en del av omsorgen på ett serviceboende med heldygnsomsorg.

ÅMHM anser att KST ”förefaller” ha vidtagit rimliga förebyggande åtgärder tillsammans med personalen för att förebygga de missförhållanden som påtalats.

Däremot konstaterar ÅMHM att andelen obehörig personal är högre än på jämförbara enheter. Myndigheten bedömer också att KST:s svar kan tolkas som att obehöriga anställda under vissa tider arbetar ensamma. Därför uppmärksammas KST på att det enligt lag alltid ska finnas behörig personal på plats.

Personal fruktar att klienter ska drabbas av matförgiftning – både KST och ÅMHM säger att situationen tas på allvar