Julius Sundblom
AI-tolkning · 1920-tal

Ålands Brandkårsmuseums nya lokal invigdes med pompa och ståt

ETT VÄRDEFULLT MINNESMÄRKE FÖR ORDNING OCH MEDBORGERLIG PLIKT

Månget åländskt öga har med glädje sett den nya lokalen för Ålands Brandkårsmuseum r.f. invigas i Emkarby. Det är med tacksamhet vi konstatera att en dylik inrättning, hvars syfte är att bevara minnet af de åländska männens hängifvenhet och mod i farans stund, nu fått ett nytt hem. Herr Anders Wiklöfs berömvärda donation har härvid varit af avgörande betydelse, ty utan sådana vinstbringande mäns frikostighet skulle det ofta vara svårt att upprätthålla de gemensamma intressena, ja, de mångenstädes äro utgångspunkten för medborgarandan i stort. Att dylika minnesmärken, som brandkårsmuseet, bevaras och vårdas är en angelägenhet för hvarje sann ålänning.

Det är sant, såsom ordföranden Edgar Kalm framhållit, att det är de mänskliga insatserna som stå i centrum – ej minst männens uppoffringar för det gemensamma goda, för att skydda egendom och liv, ofta med fara för eget. Detta är den sanna samfundsanda, byggd på plikt och offervilja, som har hållit vårt samhälle samman i århundraden och ej får ersättas af några revolutionära drömmar om en klasskamp, hvars frukter blott äro kaos och förfall, såsom vi sett på fastlandet.

Äfven om lokalen i dagsläget är något för liten, så att ej alla föremål kunna visas upp, är det likväl en seger att det äldsta och mest sevärda, hvilket vittnar om fäderneärvda traditioner och en fast ordning, nu finns tillgängligt för allmänheten. Museet påminner oss om vikten af den frivilliga insatsen och det organiserade brandförsvaret, hvars upprätthållande är en af självstyrelsens heliga grundvalar. Måtte den åländska medborgarandan, som här framträder i sin renaste form, alltid förblifva stark och okuflig.

*J.S.*

Ålands Radio
Originalartikeln · 2026

Ålands Brandkårsmuseums nya lokal invigdes med pompa och ståt

Föreningen Ålands Brandkårsmuseum r.f. har flyttat till en ny lokal i Emkarby, Finström, som invigdes under lördagen 27 juni. Flytten möjliggjordes genom en donation av Anders Wiklöf.

Föreningens styrelse menar att Wiklöfs stöd varit avgörande för att kunna skapa ett nytt hem för samlingarna och göra museet tillgängligt för allmänheten.

– Vi har ekonomin bärgad ett år framåt, säger Edgar Kalm, ordförande för Ålands Brandkårsmuseum r.f.

Den nya lokalen är betydligt mindre än den gamla och alla föremål får inte plats. Kalm förklarar att väldigt mycket tyvärr skalats bort och att många föremål förvaras i kårerna samt i ett lager som föreningen hyr.

– Det har varit lite prioritering och det är väl de äldsta, mest sevärda och i bäst skick som ställs ut, beskriver han.

Trots att den nya lokalen är mindre, medför den flera förbättringar såsom isolering och toaletter.

På museet kan man bland annat se gammal brandutrustning, redskap, bilar och hästdragna vagnar. De äldsta föremålen i utställningen härstammar från 1880-talet.

– Det vi vill lyfta är de mänskliga insatserna som gjorts genom åren. Det är människan som står i centrum och hur man hittat olika lösningar för olika situationer, berättar Kalm.

Liksom den frivilliga brandkåren drivs museet av volontärarbete. I framtiden ser Kalm gärna en dubbelt så stor lokal och en långsiktig plan för finansieringen. Museet håller öppet onsdagar och söndagar fram till slutet av augusti.